Monday, October 8, 2012

"Life isn't about finding your self. Life is about creating yourself"

Det är OK att prata med dina bästa kompisar på Skype i 4 timmar bara för att plocka upp bitarna du tappat på vägen hit. Det är OK att äta fler yogurt crakers med pb än vad du tänkt dig. Det är OK att sitta i klassrummet, spela hög musik i hörlurarna, stänga ute omgivningen och längta tills dagen är över och du kan gå hem. Det är OK att sitta helt tyst vid lunchen för att du inte har den blekaste aningen vem Doctor Who är eller Dexter. Det helt OK att du varken vet engelska ordet för Öresund, kan beskriva Fettisdagen eller uttala quilting rätt. Det är OK att önska att de där hemma var här, samtidigt som du inte vilja åka hem på länge. Det är OK att lyssna på "Let Me Be Myself" och kunna relatera till vart enda ord enligt din egen tolkning av låten. Det är OK att du inte har bloggat på 2 veckor. Det är OK att varje dag inte är fylld med spännande äventyr och nya erfarenheter. Det är OK att gå upp 2 kilo första månaden. Det är OK att vara den i klassen som lämnar in provet sist. Det är OK att inte veta vad du ska svara när någon frågar "What's up?". Det är OK att vara helt förvirrad och orsäker när du kommer till en ny plats helt själv, så länge du står på dina egna ben.

Att anpassa sig och bara ta in allt som händer runt omkring är svårt, i alla fall för mig. Mina motvilliga förväntningar var att jag bara skull kasta mig ut i något helt okänt, gilla läget oavsett och leva livet fullt ut, helt självsäker på vem jag är och hur jag är. Det var ett större steg än jag tidigare taget och jag visste det. Vad jag inte visste eller planerade i mina förväntningar är allt det som händer på insidan. Att prata med folk och gå ut och göra saker är enkelt, men att anpassa sig, acceptera allt nytt...Jag har bott i samma stad, samma hus, samma kompisar och familj hela mitt liv, 17 år. Det är vad jag kallar hemma. Men att komma hit och kalla LaPorte hemma, huset här hemma och personer jag lärde känna via 4 mejl 3 dagar innan jag åkte min familj nu är svårt.

Det blir lite lättare, lite mer självklart varje dag. Mitt problem är nog mest att jag inte vill att det ska ta tid, jag vill att allt ska vara självklart från början. Jag har bara 1 år här, 1 år jag har drömt om i 10 år.

 

1 comment:

  1. Hej Emma!!!!!
    Det är OK att inte alltid ha det OK, för att senare tycka att det som inte var så OK kanske blev OK eller så blev det inte OK. Hoppas att du har det OK, så gott det går, tänker på dig:)
    Kram
    Faster K

    ReplyDelete